اخباروگزارشات کارگری4 و 5  مهر1393

 

اخباروگزارشات کارگری4مهر1393

 

- کانون مدافعان حقوق کارگر:رضا شهابی در بیمارستان و منتظر بازگشت به زندان

- کارگر قراردادی سازمان آب و فاضلاب تهران شبانه اخراج شد

- كميته پيگيري  ايجاد تشكلهاي كارگري ايران :حمايت از تجمع كارگران وفعالان كارگرى در مقابل مجلس

- كميته پيگيري  ايجاد تشكلهاي كارگري ايران :محكوميت كارگران پتروشيمي، محكوم به زوال سرمايه داري ودولت حامي آن است

- تشکیل 250 هزار پرونده اختلاف کارگری

- سرویس‌حمل و نقل کارگران سنگرود ممکن است از روز شنبه قطع شود

- اخباروگزارشات کارگری دریافتی:

- صادفات سنگین رانندگان BRTخط ویژه بعلت فشارهای مدیران دولتی شرکت واحد برای بهره کشی بیشتراز رانندگان اتوبوس

- کشته وزخمی شدن 2کارگردربابل بدنبال سقوط بالابر

- اعتصاب کارکنان متروی پرتغال

کانون مدافعان حقوق کارگر:رضا شهابی در بیمارستان و منتظر بازگشت به زندان

رضا شهابی که دوران پس از عمل را در بیمارستان می گذراند، به تایید پزشکان باید دوران نقاهت را  در منزل استراحت کند. به گفته پزشک قانونی ، رضا شهابی امکان بهبود در زندان را ندارد و ضر ورتا باید 3 ماه مرخصی استعلاجی داشته باشد. پزشک قانونی قبلا دوبار تاییدیه عدم تحمل کیفر را درباره رضا شهابی صادر کرده بود. اما مقامات مسئول زندان و به خصوص قاضی صلواتی، قاضی پرونده رضا شهابی، از این امر جلوگیری کرده و با نادیده گرفتن حکم پزشکی قانونی همچنان به زندانی کردن رضا ادامه می دهد.

رضا شهابی که در اعتصاب غذای خود خواهان مرخصی استعلاجی و اعمال ماده 138 در پرونده خود بود با قول خدابخشی، دادیار زندان، که به خواسته های او توجه شود، اعتصاب غذای خود را شکست. اما اکنون که عمل جراحی او صورت گرفته است و بایستی به او مرخصی داده شود مقامات زندان از اجرای قول خود سر باز می زنند.

در صورتی که ماده 138 یعنی ماده تجمیع محکومیت در مورد زندانیان سیاسی اعمال شود بسیاری از آنان از زندان آزاد خواهند شد. هم اکنون بر طبق ماده فوق رسول بداغی، معلم زندانی، بیش از 6 ماه است که محکومیت خود را به پایان رسانده است اما از آزادی او جلوگیری می شود و رضا شهابی نیز بر طبق ماده 138 بایستی اوایل سال 1394 آزاد شود.

ممانعت از آزادی زندانی بیمار، مغایر با تمام اصول انسانی است. مسئولان موظف اند بر طبق قانون زندانیان بیمار را برای معالجه به مراکز درمانی فرستاده و توصیه های پزشکی قانونی را درباره آن ها اجرا کند. در غیر این صورت مسئول جان زندانی هستند.

کارگر قراردادی سازمان آب و فاضلاب تهران شبانه اخراج شد

حکم اخراج یکی از کارگران شرکت پیمانکاری «نماد‌پیشکسوتان‌آب» شبانه به وی اعلام شد.

به گزارش4مهرایلنا،داوود نورائی  کارگر قراردادی شرکت پیمانکاری «نماد‌ پیشکسوتان‌ آب» در تشریح جزئیات اخراج شبانه‌اش گفت: عصر روز دوشنبه (۱۰ شهریورماه) طی تماس تلفنی از سوی کارفرما به‌ من اعلام شد که قرارداد شما خاتمه یافته و از فردا نباید سرکار حاضر شوید.

وی که از ۲۴ سال پیش بصورت قراردادی در یکی از شرکت‌های پیمانکاری شرکت آب و فاضلاب استان تهران مشغول به کار بوده است، ادامه داد: این ابلاغیه تلفنی شبانه بدون هیچ توجیهی به اطلاع من رسید.

نورائی در خصوص قرارداد کاری خود با شرکت پیمانکاری گفت: آخرین بار قرارداد کاری من از تاریخ ۱۵ /۰۶/ ۹۲ تا ۱۵ /۰۶/ ۹۳ منعقد شده بود و  با گذشت این همه سال نمی‌توانم باور کنم که بدون هیچ دلیلی شبانه از کار اخراج شده‌ام.

برپایه این گزارش،در حال حاضر با شکایت این کارگر به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران این پرونده در حال رسیدگی است .

حمايت از تجمع كارگران وفعالان كارگرى در مقابل مجلس

ما اعضا كميته پيگيري   صدور احكام ضد انساني    ،" شلاق وزندان " براي كارگران  جان به لب رسيده  پتروشيمي را قويين محكوم ميكنيم.صدور چنين احكامي مصداق بارز بربريت است .

ما كارگران و اعضا كميته پي گيري از كارگران و فعالان كارگري تجمع كننده اول مهر ماه در مقابل مجلس حمايت مي كنيم.

ما اعتقاد داريم  كليه انسانهايي كه  قلبشان براي حق وآزادي مي طپد و همواره جهت تحقق مطالبات كارگران تلاش  مي كنند، مصاعب ومشكلات  وخواسته هاي كارگران را جزو حقوق  انساني خود نيز مي دانند ، در صف نمايندگان كارگران قرار دارند.

ما نيز خود را جزيي از اين صف نماينده گان كارگران مي دانيم. از كليه شعارها و مطالبات درج شده  اين تجمع  حمايت منماييم.

همچنين كارگران زنداني ، رضا شهابي،شاهرخ زماني،بهنام ابراهيم زاده،محمد جراحي وديگر كارگران زنداني به    اين صف نمايندگان كارگران  تعلق دارند.

ما از همه كارگران،فعالان كارگري سازمانهاو اتحاديه ها وسنديكاهاي سراسرجهان مي خواهيم كه به اين صف  اعتراضي بپيوندند. وهمه با هم براي آزادي كارگران  زنداني همچنين جهت  تحقق مطالبات كارگران تلاش كنيم

 كميته پيگيري  ايجاد تشكلهاي كارگري ايران 

محكوميت كارگران پتروشيمي، محكوم به زوال سرمايه داري ودولت حامي آن است

محكوميت ما كارگران معترض ،گامهاي پوشش قانوني بخشيدن به سركوب انسانهايي است كه مطالبه اي جز احقاق حق خود  ندارند.

ما كارگران  زحمتكشان  اين  جامعه هستيم كه اعتراضمان براي رسيدن به دستمزدهايمان است، كه به تاخير  مي اندازند. تا از دستمزدهاي نپرداخته نيز سودي ديگر ببرند.

اعتراض ما كارگران براي برخورداري از حقوق مسلم  انساني مان است.حقوقي چون داشتن امنيت شغلي ، برچيدن قراردادهاي موقت، . افزايش دستمزدي كه هميشه و همواره  چندين برابر زير خط فقر است.اعتراض ما كارگران سالهاست كه تنها براي بقا ع مان صورت مي گيرد،ونه براي يك زندگي شايسته انساني.

محكوم به شلاق وزندان ، با وجود بي حقوقي مطلق ما كارگران ،حكمي است كه به دوران بربريت  باز مي گردد.چنين حكمهايي بعلاوه سركوب هاي اعتصابها  ، تعقيب پليسي،وديگر اذيت وآزار هايي ، مصداق بارزو بسيار مبرهن بر ديكتاتوري عريان اين جامعه سرمايه داري ضد انساني ودولتهاي حامي آن است.

بنا براين وجود و صدور چنين احكامي ديگر قادر نخواهد بود كه، ما كارگران را مجبور به تحمل  اين زندگي  برده وار كند.

ما كارگران  صدور  احكام شلاق وزندان براي كارگران پتروشيمي رازي  ماهشهررا قويين محكوم  مي نماييم. اعترضات واعتصاب را حق خود مي دانيم و همچنان بر آن پاي  ميفشاريم.

صدور چنين احكامي براي ما كارگران در كنار سود هاي افسانه اي ، رانت هاي نجومي  واختلاس هاي غير قابل تصور  بنگاه هاي خصوصي ودولتي  ،موسسات ، بانكها ومديران و وزيران، چنان  مسخره و غير قابل تصور    مينمايد كه اين دنياي وارونه  فقط شايسته نابودي است.                                                كميته پيگيري ايجاد تشكلهاي كارگري

تشکیل 250 هزار پرونده اختلاف کارگری

مهرطی گزارشی بتاریخ4مهراز تشکیل 250 هزار پرونده اختلاف کارگری خبرداد.

براساس این گزارش، درحال حاضر250 هزار پرونده اختلاف کارگری برای رسیدگی تشکیل شده است.

سرویس‌حمل و نقل کارگران سنگرود ممکن است از روز شنبه قطع شود

به گفته یک مقام آگاه در اداره کار منجیل ممکن است از ابتدای هفته آینده سرویس رفت‌و برگشت روزانه کارگران معدن سنگرود قطع شود.

به گزارش14مهرایلنا،این مقام مطلع با اعلام این خبر دلیل قطع احتمالی سرویس‌های رفت و برگشت کارگران معدن سنگ رود را طولانی شدن معوقات رانندگان سرویس‌ها عنوان کرد.

وی در توضیح دلیل این ماجرا افزود: رانندگان سرویس رفت و برگشت حداقل از ابتدای تابستان تاکنون بابت جابجایی روزانه کارگران مزدی دریافت نکرده‌اند.

این مقام آگاه بابیان اینکه مطابق ماده ۱۵۲ قانون کار مسئولیت در کارگاه‌هایی که رفت‌و آمد روزانه کارگران به راحتی مقدور نیست مسئولیت تامین هزینه‌های مربوط به رفت و برگشت کارگر بر عهده کارفرماست، افزود: بخش قابل توجهی از کارگران معدن سنگرود را اهالی روستاهای منطقه «عمارلو» تشکیل می‌دهند.

وی با یادآوری اینکه معدن سنگرود در ارتفاعات مرکز بخش «جیرنده» واقع شده است، گفت: به دلیل نامناسب بودن وضعیت جاده و نیز طولانی بودن مسیر، رفت و آمد روزانه بخش قابل توجهی از کارگران بدون وجود سرویس‌های حمل و نقل مقدور نیست.

وی افزود: براین اساس چنانچه رفت و آمد سرویس‌های حمل و نقل متوقف شود، معدنچیان سنگرود دیگر نمی‌توانند به راحتی در محل کار خود حاضر شوند.

این مقام آگاه یادآور شد: احتمال قطع سرویس روزانه کارگران سنگرود در حالی مطرح می‌شود که به موازات پرداخت نشدن مطالبات رانندگان سرویس‌های رفت و آمد کارگران از ابتدای تابستان فعالیت استخراج زغال سنگ از این واحد معدنی متوقف شده است.

وی تاکید کرد: متوقف شدن فعالیت استخراج در معدن سنگرود در راستای تصمیم وزارت‌خانه‌های صنعت و اقتصاد برای انحلال این واحد معدنی بوده است.

به گفته این مقام مسئول هرچند وزات‌ کار در تهران به موازات پیگیری‌های و شوراهای تامین شهرستان رودبار و استان گیلان تاکنون انحلال معدن سنگرود را به تعویق انداخته‌اند اما در عمل هنوز در گشایشی در وضعیت نامعلوم ۴۲۵ کارگر این واحد معدنی حاصل نشده است.

وی گفت: اگر چه طبق پیگیری‌های وزارت کار و شورای تامین قرار است فعالیت معدن سنگرود تا پایان سال ۹۵ که حدود ۹۰ درصد کارگران باقیمانده این واحد معدنی از طریق قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته می‌شوند به تاخیر بیفتد اما طبق گفته‌های مدیریت معدن هنوز وزارت‌صنعت و معدن، شرکت «ایمیدرو» و وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان تصمیم گیرندگان اصلی موافقت خود را با این مسئله اعلام نکرده‌اند.

وی افزود: برهمین اساس مدیرعامل معدن سنگرود مدعی است که تازمانی که دستگاه‌های فوق موافقت کتبی خود را ادامه فعالیت معدن سنگرود اعلام نکنند امکان پرداخت مزایا و حقوق کارگران معدن سنگرود وجود ندارد.

اخباروگزارشات کارگری دریافتی:

*اعتراض کارگران شهرداری مریوان

کمبود بودجه شهرداری مریوان باعث شده است کارگران شهرداری با مشکلات مالی فراوانی مواجه شوند. آن‌ها درشهرداری این شهر روز ۲۳ شهریور، اعتراض خود را اعلام کردند. یکی ازاعتصاب کنندگان گفت این وضعیت زندگی را برای ما غیرممکن کرده است.

*اعتصاب کارگران شرکت عمران گستر

دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۳ کارگران شرکت عمران گستر درتهران بعدازاطلاع از تمدید نشدن بیمه های خود، دست به اعتصاب دسته جمعی زدند. شرکت عمران گستر در۶ ماه اخیر، هیچ‌کدام از کارگران خود را بیمه نکرده و از تمدید بیمه آنان خوداری کرده است.

*اعتراض کارگران شهرداری زنجان

سه شنبه ۲۵ شهریور۹۳ کارگران شهرداری زنجان، نسبت به تاخیر در پرداخت حقوق و پایین بودن حقوق و بالا بردن ساعت کاری خود دست به اعتراض زدند. رفتگران زنجانی روزانه حداقل دوساعت بیشتراز سایر شهرهای دیگرایران دراختیار شهرداری قرار دارند و حقوق آنان نسبت به دیگر کارگران شهرداری نیز پایین‌تر است.

*اعتراضی جمعی از کارگران کارخانه سیمان زنجان

سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۳ جمعی از کارگران کارخانه سیمان زنجان که به عنوان روزمزد برای این کارخانه کارمی‌کنند، مقابل دفتر مدیرکارخانه تجمع کرده و خواستارامنیت شغلی خود و تضمین کار کارگران روزمزد شدند.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت پلاستیک البرز متوقف کردن تولید کارخانه

روز سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۳ کارگران شرکت پلاستیک البرز در شهرک صنعتی البرز قزوین، نسبت به پرداخت نشدن حقوق چندین ماهه خود ازطرف این شرکت دست به تجمع درمقابل این کارخانه زدند. کارگران اعلام کردند که تا زمانی که حقوق ماه های قبل را دریافت نکنند به اعتراضات خود ادامه خواهند داد. با اعتراضات این کارگران چرخه فعالیت کارخانه از کارافتاد و کارخانه تولید خود را متوقف کرد.

*تجمع اعتراضی کارگران شرکت قالی شویی و متوقف کردن کار شرکت

سه شنبه ۲۵ شهریور ۹۳ کارگران شرکت قالی شویی زنجان، درمقابل این شرکت نسبت به پرداخت نشدن حقوق دوماهه خود تجمع کرده و از ورود و خروج برای تحویل بار مشتری جلوگیری کردند.

*اعتراض کارگران شیلات کهمان الشتر به نگرفتن حقوق

کارگران شیلات کهمان الشتر روز۲۵ شهریور درشیلات استان لرستان واقع درخیابان مصلای خرم آباد گردهم آمدند و نسبت به مشکلات خود اعتراض کردند. این کارگران خواستارحل این مسئله شدند که یا حقوق آن‌ها داده شود یا اداره شیلات این استان بسته شود.

*اعتصاب بخشی از کارکنان کارخانه درنا به اعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان

سه شنبه ۲۵ شهریور۱۳۹۳ کارکنان شیفت صبح کارخانه درنا واقع درآزادراه تهران – کرج، دراعتراض به پرداخت نشدن نزدیک به ۳ ماه حقوق‌شان دست به اعتصاب زدند.این کارکنان ۲ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و درحال حاضر دراواخر ماه سوم به سر می برند و هنوز خبری از حقوق معوقه شان نیست. هنگام پایان وقت کاری، توسط معاونین مدیر کارخانه به آن ها وعده داده شده که درپایان ماه بخشی از مطالباتشان را دریافت خواهند کرد. شایان ذکراست که شیفت ظهراین کارخانه پس از دریافت وعده پرداخت حقوق، شروع به کار کرده است.

*اعتصاب چند ساعته کارکنان بیمه پاسارگاد درکرج

دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۳ کارکنان بیمه پاسارگاد درکرج دست به اعتصاب زدند.درپی متوقف شدن کلیه کارها طی این ساعات، مراجعین این شرکت که طی این ساعات منتظر بودند، دست به اعتراض زده و نسبت به وضعیت موجود در بیمه پاسارگاد کرج اعتراض کردند.

*تجمع اعتراضی بازنشستگان شهرداری در مقابل فرمانداری

روز دوشنبه ۲۴ شهریور ۹۳ جمعی از بازنشستگان شهرداری سوسنگرد دراعتراض به عدم دریافت حق خدمات شان، درمقابل فرمانداری این شهر تجمع اعتراضی داشتند. پیش از آن نیز بازنشستگان شهرداری به همین منظور در شهرداری تجمع کرده بودند.

*تجمع کارگران شهرداری منطقه ۱ در مقابل شهرداری

تعدادی از کارگران خدمات شهری  شهرداری منطقه ۱ تهران برای چندمین بار در ماه های اخیر صبح سه شنبه ۲۵ شهریورمقابل شهرداری منطقه تجمع کردند. خواسته آنان پرداخت مطالبات ماه های گذشته شان می باشد.

*اعتصاب کارگران شرکت خلیج فارس تهران

شنبه ۲۲ شهریور ۹۳ جمعی از کارگران شرکت خلیج فارس تهران دراسلامشهر دراعتراض به دریافت نکردن حقوق معوقه شان اعتصاب کردند. این شرکت در میدان نماز در نزدیک اسلامشهر قرار دارد.

*اعتصاب کارگران معدن سنگ زنجان

یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۳ کارگران معدن سنگ زنجان به صورت دسته جمعی جلوی دفتراین شرکت تجمع کرده و خواستار پرداخت حقوق خود شدند. کارگران این معدن بیش از دوماه است که حقوق دریافت نکرده اند. کارگران ساعت ۸ صبح تا ۲ بعدازظهر به تجمع خود در معدن ادامه دادند واعلام کرده اند که تا زمان دریافت حقوق چندین ماهه خود، دست از اعتصاب برنخواهند داشت.

*تجمع کارگران کارخانه لامپ سازی نوژه مقابل درب کارخانه

حدود ۷۰ تن از کارگران کارخانه لامپ سازی نوژه شهرکرد، تولیدکننده انواع لامپ‌های خودرو ولامپ‌های کم مصرف خانگی روز دوشنبه ۲۴شهریور با تجمع درمقابل این کارخانه اعلام کردند ۴ ماه است که همزمان حقوق وبیمه شان واریز نشده است. این کارگران ازمدیریت کارخانه خواستند که حقوق آنان را واریز کرده تا به سرکارخود بازگردند.

گفتنی است کارخانه لامپ سازی نوژه شهرکرد درفاز یک شهرک صنعتی شهرکرد واقع  است ویکی از صادرکنندگان لامپ کم مصرف به عراق می‌باشد.

*تجمع کارگران شرکت گاز رسانی تابان گاز مقابل دفتر شرکت

کارگران شرکت گازرسانی تابان گاز لردگان روز دوشنبه۲۴ شهریور با تجمع درمقابل دفتراین شرکت در لردگان اعلام کردند ۳ ماه است که کار کرده اند وحقوق خود را دریافت ننموده اند. این کارگران که تعداد آنان به ۴۵ نفر می‌رسید گفتند ما تمامی ایام حتی تعطیلات وجمعه ها به امید آن‌که حقوق خود را دریافت کنیم سرکارخود حاضربودیم، اما اکنون ۳ماه است که حقوقی دریافت نکرده ایم.

*تجمع کارگران شرکت سیمین دشت مقابل درب کارخانه

کارگران شرکت سیمین دشت بروجن تولیدکننده انواع سنگ‌های زینتی ونمای ساختمانی  اعلام کرده اند که مدیریت این شرکت، ۵ماه است که حق بیمه کارگران خود را واریز نکرده است. این مطلب را کارگران شرکت سیمین دشت بروجن روز دوشنبه ۲۴ شهریور با تجمع درمقابل کارخانه اعلام کردند. این کارگران که ۵۰ نفربودند گفتند زمانی متوجه شدیم که تعدادی از کارگران شرکت جهت تمدید وصدور دفترچه بیمه تامین اجتماعی خود به سازمان تامین اجتماعی شهرستان بروجن مراجعه نموده و رئیس این سازمان خطاب به کارگران گفت؛ بیمه ای برای شماواریز نشده که دفاتربیمه شما را تمدید نمائیم. آنان از مدیریت شرکت خواستند حق بیمه کارگران راواریزنموده تابه محل کارخود بازگردند.

*تجمع کارگران گروه صنعتی کوهرنگ در پشت درب شرکت

گروه صنعتی فلات کوهرنگ تولیدکننده انواع فرآورده های لبنی بطور رسمی تعطیل و ورشکسته شد. این مطلب را روز دوشنبه ۲۴شهریورکارگران این شرکت با تجمع در پشت درب شرکت اعلام کردند. گروه صنعتی فلات کوهرنگ پس از واگذاری به بخش خصوصی درسال ۱۳۸۶ دچار بحران شد و درپرداخت حقوق کارگران و بدهی به طلب‌کاران ناتوان بود. در دولت‌های نهم و دهم از مدیریت این شرکت با توجه به این‌که از اقوام محموداحمدی نژاد بود، حمایت مالی می شد. اما پس از روی کار آمدن حسن روحانی و روشن شدن کارکرد«حسین شفقی» مدیرعامل این شرکت، مبنی برسرمایه گذاری اموال شرکت فلات کوهرنگ در تجارت های دیگر از جمله واردات لپ تاب و ساخت و سازهای وی در تهران، حمایت های دولت از وی قطع شد و بانک‌ها و طلب‌کاران اقدام به مطالبه طلب‌های خود کردند. این شرکت سال گذشته نیز به‌مدت ۹ ماه تعطیل شد، اما استاندارچهارمحال وبختیاری با دادن ۶ ماه زمان برای بازگشایی به آنان مساعدت نمود. این شرکت نه تنها قصد فعالیت نداشت، بلکه زمان را نیز از دست داد. کارگران شرکت روز دوشنبه ۲۴شهریورازاستاندارچهارمحال وبختیاری خواستند هرچه سریع‌ترنسبت به دریافت مطالبات آنان اقدام نماید.

*اعتصاب عده ای از کارمندان اداره گمرک تهران

ساعت ۱۰صبح روز دوشنبه ۲۴ شهریور۱۳۹۳ ، جمعی ازکارکنان اداره گمرک تهران دراعتراض به پرداخت نشدن حقوق‌شان دست به اعتصاب زدند. این کارمندان صبح روز دوشنبه به اعتراض خود پایان دادند.این اعتصاب تا ساعت ۱۱ ادامه داشت و نماینده این کارمندان از دفتر مدیریت وعده پرداخت حقوق همراه با حقوق ما آتی را دریافت کرده است.

*اعتصاب کارگران باشگاه های بدنسازی و بیلیارد درخیابان جمهوری

یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۳ جمعی از کارگران باشگاه های بدن‌سازی و بیلیارد درخیابان جمهوری تهران دست به اعتصاب زدند. آنها علت اعتصاب خود را عدم پرداخت حقوق دوماه گذشته اعلام کردند.

*اعتراض جمعی ازکارکنان بازنشسته شرکت بیمه تامین اجتماعی

ساعت ۱۰/۳۰ صبح روز یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۳ جمعی از کارکنان بازنشسته شرکت بیمه تامین اجتماعی تهران دراعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگی خودشان، جلوی دفتر مرکزی این سازمان تجمع کردند. این بازنشستگان جزو بازنشستگان جدیدی هستند که بعداز سه ماه هنوز سنوات و حقوق بازنشستگی خود را دریافت نکرده اند.

*اعتصاب ناوگان تاکسی‌رانی در مقابل اداره تاکسی‌رانی اصفهان

روز دوشنبه ۲۴ شهریور ناوگان تاکسی‌رانی با بیش از ۳۰۰ خودروی تاکسی پس از چند روز فعالیت دوباره از فعالیت بازایستاد و تاکسی‌رانان در مقابل اداره تاکسی‌رانی این شهر دست به اعتصاب زدند.

*تجمع بیش از۲۰۰ نفر از بازنشستگان در مقابل کانون بازنشستگان ذوب آهن

روز شنبه ۲۳ شهریور بیش از ۲۰۰ نفر از بازنشستگان در مقابل کانون بازنشستگان ذوب آهن اصفهان به‌خاطر مطالبات معوقه خود دست به تجمع واعتراض زدند.

*اعتصاب کارکنان پمپ بنزین حافظیه البرز و همچنین رانندگان انتقال سوخت

ظهر روز یکشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵، جمعی از کارکنان جایگاه سوخت حافظیه واقع درجاده ملارد کرج، به اعتراض به پرداخت نشدن ۳ ماه حقوق دست از کار کشیدند. طبق گزارش‌ها  کارکنان این جایگاه در شیفت ظهر دست ازکار کشیده و به اعتصاب نشسته اند. ضمن اینکه طبق گفته یکی از کارکنان همین جایگاه، رانندگان بخش سوخت رسانی به این جایگاه نیز به‌خاطر پرداخت نشدن حق العمل ۲ ماه اخیرشان، اعتصاب کرده اند.

*اعتصاب گروهی از کارگران شرکت ترانسفور

یکشنبه ۲۳ شهریور ۹۳ اعتراض گروهی از کارگران شرکت ترانسفور زنجان برای پرداخت نشدن حقوق خود دست به اعتصاب زده واز کارکردن خوداری کردند. این کارگران جزو کارگران قراردادی این شرکت می‌باشند که از چندین ماه پیش بیمه آنان نیز تمدید نشده است. آنها نسبت به پرداخت نشدن دوماهه حقوق خود دست به اعتصاب گروهی زده واز شروع کردن کار خوداری کرده و جلوی دفتر مدیرعامل این شرکت تجمع کردند. تجمع این گروه اعتراضی برای چندین ساعت به طول انجامید.

*ادامه اعتراض کارگران کارخانه زغال سازی در شهرک صنعتی جعفر آباد

ساعت ۱۰ صبح روزشنبه ۲۲ شهریور۱۳۹۳ درکارخانه تولید زغال واقع درشهرک صنعتی جعفرآباد کاشان، کارگران‌این‌کارخانه دوباره دست به اعتراض زدند. جمعی از کارگران این کارخانه که ۲ ماه است که حقوق دریافت نکرده اند، دراین کارخانه و مقابل دفتر مدیریت کارخانه دست به اعتراض زدند. این کارگران، روزچهارشنبه ۱۹ شهریور نیز دست به اعتصاب زده بودند و در پایان وعده گرفته بودند که صبح روز شنبه، حقوقشان پرداخت خواهد شد.اما صبح روزشنبه ۲۲ شهریور یک نماینده از طرف کارگران به دفتر مدیریت رفته و پی‌گیر حقوق‌شان شده که مدیریت به آن ها وعده روز دیگری را داده است. شایان ذکر است که بیمه این کارگران نیزهنوز تمدید نشده و تقریباً وضعیت این کارگران معلق مانده است.

*تجمع اعتراضی کارگران کارخانه تولید لوازم آشپزخانه آگرین در مقابل دفتر مرکزی کارخانه

ساعت ۱۱صبح روزشنبه ۲۲ شهریور۱۳۹۳ ، حدود ۳۰ تن ازکارگران کارخانه تولید لوازم آشپزخانه صنعتی واقع در قزل حصار کرج، دراعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق خود درمقابل دفترمرکزی این کارخانه واقع درشاهین ویلا کرج دست به اعتراض زدند. میان یکی از کارمندان شرکت آگرین و کارگران براثر درخواست یک کارمند که خواستار بازگشت کارگران به کارخانه بود، درگیری رخ داده است.کارگران گفته اند تا با مدیرشرکت گفت و گو نکنند و به درخواست‌شان رسیدگی نشود، آنجا را ترک نخواهند کرد. این اعتراض تا ساعت ۱۳ ادامه داشته و دراین ساعت کارگران وعده پرداخت بخشی از مطالباتشان را درهفته بعد دریافت کرده اند. شایان ذکر است که این کارگران موفق به دیدن مدیر شرکت نشده اند.

*ششمین روز اعتصاب کارکنان و کارگران شهرداری سوسنگرد

روز شنبه ۲۲ شهریور ۹۳ کارکنان و کارگران شهرداری سوسنگرد برای ششمین روز متوالی به اعتصاب خودشان ادامه دادند.آنها اعتصاب خودشان را از روز دوشنبه ۱۷ شهریور ۹۳ در اعتراض به عدم دریافت حقوق معوقه شان آغاز کرده اند.

*تجمع ۳۰۰ نفر از بازنشستگان در مقابل استانداری

روز شنبه ۲۲ شهریور حدود۳۰۰ نفر از بازنشستگان که حقوق آنها به تعویق افتاده بود، دست به تجمع زده و منتظر پاسخ‌گویی ازطرف مسئولان مربوطه شدند. لازم به یادآوری است که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی بازنشستگان معترض را تحت کنترل خود گرفته بودند وازگرفتن هرگونه عکس و فیلم ممانعت کردند.

*اعتراض کارگران نساجی قزوین

روز شنبه ۲۲ شهریور ۹۳ اعتصاب کارگران نساجی قزوین برای یک ساعت چرخه این تولیدی را برای چندین ساعت از کار انداخت. اعتراض کارگران به‌خاطر پرداخت نشدن بیمه و حقوق پرداخت نشده دوماه اخیر خود بود.

تصادفات سنگین رانندگان BRTخط ویژه بعلت فشارهای مدیران دولتی شرکت واحد برای بهره کشی بیشتراز رانندگان اتوبوس :

تصادفات سنگینی که هرگز با دریافت های این زحمتکشان همخوانی ندارد و سالها به علت پایین بودن پرداخت های حداقلی بیمه های تصادفات باید تمام دستمزدشان را هزینه سود جویی مدیران شرکت واحد بکنند، دیروز مورخ سوم مهر ماه یکی از رانندگان BRTسامانه یک در ایستگاه فرودگاه خیابان دماوند از مسیرخارج شد و با برخورد به بلوک های کنار خط ویژه باعث خسارت زیادی گردید ،هر چند خوشبختانه این تصادف خسارت جانی نداشت و دو تن از شهروندان با جراحات سرپایی از بیمارستان مرخص شدند اما برای راننده این اتوبوس هزینه بسیار سنگینی ببار داشت . مدیران شرکت واحد چند سالی است که رانندگان را مجبور می کنند تا در طول 8 ساعت کار 6 نیم راه تا پایانه آزادی بروند و برگردند که این زمان بندی باعث تصادفات جبران ناپذیری برای شهروندان و رانندگان شده و رانندگانی که اگاهی کمتری دارند مجبور می شوند با عمل کردن به این زمان بندی از سرعت بیشتری استفاده کنند که رعایت نکردن حداقل سرعت باعث تصادف این اتوبوس های غول پیکر می شود.با توجه به هشدارها و شکایاتی که اعضای سندیکای شرکت واحد تا کنون انجام داده اند اما متاسفانه توجهی از سوی مسئولین به این هشدارها نگردیده است.

منبع: https://www.facebook.com/davood.syndica?fref=nf

کشته وزخمی شدن 2کارگردربابل بدنبال سقوط بالابر

سخنگوی اورژانس 115 بابل گفت: سقوط بالابر در بابل یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت.

به گزارش4مهرفارس،مهدی غلام‌نیا روشن امروز در بابل اظهار داشت: در تماس مردمی با اورژانس 115 بابل مبنی بر سقوط  بالابر از ساختمان در حال ساخت و افتادن آن بر سر دو کارگر در شهرک بهزاد بلافاصله مرکز فرماندهی اورژانس 115 بابل تکنسین‌های پایگاه امیرکلا را به محل حادثه اعزام کرد.

وی افزود: تکنسین‌های اورژانس 115 در مدت زمان پنج دقیقه در این حادثه حاضر شدند.

غلام‌نیا روشن تصریح کرد: در این حادثه یک کارگر مرد 45 ساله بود که به علت شدت جراحات در دم جان سپرد و کارگر دیگر که مرد 45 ساله بود پس از اقدامات پزشکی از قبیل سرم‌تراپی، اکسیژن‌تراپی، آتل‌گیری و IV به بیمارستان شهید بهشتی بابل منتقل شد.

اعتصاب کارکنان متروی پرتغال

به گزارش25سپتامبریورونیوز، دومین اعتصاب کارکنان بخش عمومی پرتغال از چهارشنبه شب آغاز شد.

پس از اعتصاب دو روزۀ بیش از هشتاد درصد از پرستاران، اکنون کارکنان متروی این کشور در اعتراض به ساعات کار و سطح دستمزد اعتصاب ۲۴ ساعته ای را آغاز کرده اند.

بحرانهای مالی اخیر در پرتغال، دولت این کشور را مجبور به صرفه جویی و کاهش هزینه ها کرده است.

بسیاری از پرستاران، فعالیت در بخش عمومی را ترک کرده اند. آنها یا در بخش خصوصی کار می کنند و یا به خارج از کشور رفته اند.

چهارم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

 

اخباروگزارشات کارگری5مهر1393

- سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

وثیقه سنگین برای مرخصی پزشکی یک ماه ،برای رضا شهابی

- فشارهای غیر مستقیم پیمانکاران برای ساکت کردن کارگران

- اعتصاب900 کارگرکارخانه واگن پارس اراک

- اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا یازدهمین روزراپشت سرگذاشت

- حمایت رانندگان سرویس معدن سنگرود از کارگران اعتصابی

- تجمع کارگران شهرداری منطقه یک اهواز دراعتراض به۳ ماه حقوق معوقه

- کارگران قطار شهری اهواز با وعده ۲۰ روزه به اعتصاب خاتمه دادند

- عدم پرداخت بیش از2سال حقوق کارگران کارخانه کاشی تبریزکف مرند

- استراحت‌گاه (کمپ) کارگران در عسلویه فاقد امکانات بهداشتی ورفاهی استاندارد

- برخورد اتوبوس سرويس ايران خودرو با ستون آهني كنار جاده ، جان راننده را گرفت

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه:

وثیقه سنگین برای مرخصی پزشکی یک ماه ،برای رضا شهابی

رضا شهابی راننده زحمت کش و عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد که بهنگام دستگیری و انتقال به زندان اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بر اثر ضربات ماموران دچار آسیب دیدگی شدید شد و در طی 5 سال زندان آسیب دیدگی اش بدتر شد،بالاخره پس از دوندگی های بسیار همسر ایشان در سال گذشته گردن و حدود یکماه قبل از ناحیه مهره های کمر مورد عمل جراحی سنگین قرار گرفت و هم اکنون در بیمارستان بستری است .

بنا به توصیه اکید پزشک معالج و به دلیل سنگین بودن عمل جراحی قرار بود ایشان به مدت 3ماه درمان و معالجه را بیرون از زندان ادامه دهد و دوران استراحت را تحت نظر پزشکان در منزل طی کند، اما به همسر شهابی که دوندگی های بسیاری در این رابطه انجام داده مراجع قضایی گفته اند که باید 200 میلیون تومان وثیقه برای مدت یکماه مرخصی تهیه کند ، با توجه به وضعیت وخیم اقتصادی و مستاجر بودن این کارگر زندانی تهیه این وثیقه برای نامبرده بسیار سخت و مشکل می باشد .

سندیکای کارگران شرکت واحد هم صدا با عموم رانندگان و کارگران کماکان ضمن اعلام نارضایتی از این وضعییت تحمل ناپذیر برای وی و  خانواده اش از مسئولان قضایی می خواهند به در خواست های آقای رضا شهابی و خانواده او توجه نموده و آزادی بدون قید و شرط و احقاق حقوق پایمال شده کارگری وی را هر چه زودتر به سرانجام برسانند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

5 مهر ماه 93

فشارهای غیر مستقیم پیمانکاران برای ساکت کردن کارگران

نماینده کارگران یک واحد پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در واکنش به محکومیت چهار کارگر پتروشیمی رازی، به افشای آنچه «فشارهای غیر مستقیم پیمانکاران برای ساکت کردن کارگران» می‌خواند پرداخت.

به گزارش5مهرایلنا،این فعال کارگری که خواست نامش محفوظ بماند گفت: بعضی کارفرمایان با وارد آوردن فشار کاری غیرمستقیم سعی در کنترل و یا «از میدان به‌ در کردن نمایندگان کارگری» دارند.

وی ادامه داد: کارفرما با درنظر گرفتن «تخصص» هر یک از نمایندگان کارگری به‌صورت ناملموس تلاش می‌کند تا آنان را با اهداف خود همسو می‌کند.

به گفته این فعال کارگری، نمایندگان کارگرانی که از مهارت فنی بالایی برخوردارند بیشتر در معرض این‌گونه فشارهای ناملموس کارفرمایان قرار دارند و فعالان دیگر که دارای مهارت‌های برنامه‌ریزی - دفتری هستند، کمتر از سوی کارفرما زیر فشار قرار می‌گیرند.

وی افزود: کارهای فنی نیاز به تمرکز و دقت بالایی دارند زیرا اتلاف تجهیزات و نیروی انسانی در این بخش هزینه سنگینی دارد؛ کارفرما با علم به این موضوع با کاهش زمان انجام کار فشار روانی ناشی از اتمام کار را بر نماینده کارگران افزایش می‌دهد و در این شرایط چنان‌چه خطایی (ناشی از خستگی در کار) روی دهد، کارفرما می‌تواند نماینده کارگران را در قبال بخشش و یا چشم‌پوشی وادار به مماشات (نرمش) در قبال خواسته‌های صنفی کارگران کند.

این فعال کارگری در تشریح ابعاد دیگر این موضوع گفت: کارفرمایان در برخی از مواقع نیز با پیشنهاد دادن پست‌های بالا به نمایندگان یا فعالان کارگری سعی در پیشبرد اهداف خود و یک‌دست کردن فضای کارگری همراه با منافع خود دارند.

به گفته این فعال کارگری پست بالا‌تر مزایای حقوقی و دستمزد بالاتری را به‌همراه دارد و طبعا نماینده کارگران را در انتخاب وسوسه می‌کند.

این فعال کارگری در خاتمه ضمن بیان بخش دیگری از شیوه‌های تلویحی به سکوت واداشتن نمایندگان کارگران ادامه داد: در جلسات نمایندگان کارگری - کارفرمایی که محل ارتباط دوجانبه برای پی‌گیری مطالبات صنفی کارگران است، بالای برگه صورت‌جلسات جمله «حفاظت اطلاعات منطقه» نوشته شده است که به‌گونه‌ای غیرمستقیم به نمایندگان کارگران این مفهوم را می‌‌رساند که رونوشتی از تمامی گفتگوهای جلسه به مراجع امنیتی ارسال می‌شود.

 اعتصاب900 کارگرکارخانه واگن پارس اراک

نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس اراک صبح امروز (شنبه ۵ مهر) در اعتراض به تعویق سه ماهه حقوق دست از کار کشیدند.

کارگران واگن پارس در ساعاتی که در بلوار آیت الله اراکی تجمع کرده بودند، یک باند از این بلوار را بسته بودند. این کارگران ، حضور پلیس و ماموران امنیتی در محل تجمع را پرشمار توصیف کرده‌اند اما برخورد خشنی با کارگران معترض گزارش نکرده‌اند.

به گزارش 5مهرایلنا، این کارگران که در خیابان مجاور محوطه  کارخانه تجمع کرده‌اند به تعویق حقوق تیر، مرداد و شهریور ماه امسال معترض‌اند.

بر اساس این گزارش، کارگران معترض در تجمع صبح امروز با سردادن شعارهایی، خواستار استعفای مدیران این واحد تولیدی شده‌اند.

گفتنی است کارگران واگن پارس یکبار دیگر در ماه گذشته دست از کار کشیده بودند اما اعتصاب‌شان به دنبال توافق نمایندگان کارگران با کارفرما و فرماندار پایان یافت.

یکی از کارگران‌‌ همان زمان گفته بود کارگران به تعویق حقوق دو ماه گذشته (تیر و مرداد ماه امسال) و تاخیر در پرداخت حق بیمه، عیدی و پاداش معترضند.

بنا به گزارش همین منبع، تجمع نزدیک به ۹۰۰ کارگر واگن پارس اراک در پی مذاکرات نمایندگان کارگران با «حسن بختیاری»، فرماندار این شهرستان به محوطه کارخانه منتقل شد.

فرماندار اراک ساعاتی پیش در تجمع کارگران واگن پارس در بلوار آیت الله اراکی، خیابان مجاور محوطه این واحد تولیدی حاضر شده است و قول داده که مشکلات صنفی کارگران را حل کند.

بر اساس این گزارش، کارگران اعتصابی در پی وعده‌های فرماندار تصمیم گرفته‌اند به محوطه کارخانه بازگردند و اعتراض صنفی‌شان را در داخل کارخانه ادامه دهند.

بنابهمین گزارش،کارگران واگن پارس در ساعاتی که در بلوار آیت الله اراکی تجمع کرده بودند، یک باند از این بلوار را بسته بودند. این کارگران ، حضور پلیس و ماموران امنیتی در محل تجمع را پرشمار توصیف کرده‌اند اما برخورد خشنی با کارگران معترض گزارش نکرده‌اند.

یکی از این کارگران با اشاره به حاضر شدن فرماندار در جمع کارگران معترض، گفت:فرماندار برای همکاری در ۳ موضوع پرداخت به موقع حقوق، اجرای قانون طبقه بندی مشاغل و رسیدگی به وضعیت کلی کارخانه قول مساعد داده است.

او در ادامه با اشاره به خلف وعده‌ مدیرعامل واگن پارس، گفت: در جلسه‌ای که در پی اعتراضات صنفی ماه گذشته کارگران این واحد تولیدی در شورای تامین شهرستان اراک برگزار شده بود، کارفرما متعهد شده بود ضمن پرداخت حقوق عقب افتاده کارگران، قانون طبقه بندی مشاغل را تا پایان سال در این واحد تولیدی اجرا کند.

او در عین حال تاکید کرد با گذشت چندین هفته از جلسه یاد شده، نه تنها حقوق عقب افتاده کارگران پرداخت نشده است، بلکه کارفرما برای اجرای قانون طبقه بندی مشاغل نیز اقدامی نکرده است.

اعتصاب کارگران کارخانه کاشی گیلانا یازدهمین روزراپشت سرگذاشت

کارگرکارخانه کاشی گیلانا:چگونه است که کارگران برای مطالبه حقوق صنفی خود با تهدید روبرو می‌شوند اما مسببین بی‌عدالتی‌هایی که به کارگران تحمیل شده و آنان را ناچار به اعتراض کرده است، نه تنها مورد مواخذه قرار نمی‌گیرند بلکه حمایت می‌شوند؟

امروز شنبه، در یازدهمین روز از آغاز اعتصاب کارگران کاشی گیلانا، معترضین با چشم‌پوشی از شرایطی که در ابتدا اعلام کرده بودند (پرداخت کامل ۱۶ ماه حقوق معوقه)، شرط خاتمه موقت این اعتراض صنفی را پرداخت حقوق معوقه سال جاری اعلام کردند.

به گزارش 5مهر ایلنا، کارگران کاشی گیلانا همچنان دست از کار کشیده و در محوطه این واحد تولیدی تجمع کرده‌اند. یکی از کارگران معترض گفت: تجمع کنندگان که در بخش‌های پرس، پخت، کوره، رنگ، لعاب، بسته بندی و... کار می‌کنند خواستار دریافت حداقل حقوق و پرداخت حق بیمه سال جاری برای تمدید دفترچه‌های درمانی‌شان و تامین امنیت شغلی‌شان پس از خاتمه اعتصاب هستند.

این کارگر در تشریح مطالبات سال جاری کارگران گفت: کارگران کاشی گیلانا از اردیبهشت ماه سال جاری که کارفرمای جدید وارد کارخانه شده است ۶۵۰ هزار تومان حقوق مردادماه، ۱۸۰ هزار تومان حقوق تیر ماه و یک ماه کامل حقوق شهریورماه را دریافت نکرده‌اند؛ علاوه بر آن بیمه تامین اجتماعی ماههای فروردین، خرداد، تیر، مرداد و شهریور به تعویق افتاده است.

کارگر کارخانه کاشی گیلانا درباره مطالبات گذشته کارگران از کارفرمای قبلی این کارخانه گفت: پرداخت مطالبات گذشته کارگران (پیش از اردیبهشت ماه سال جاری) از کارفرمای سابق کارخانه، به کارفرمای جدید انتقال یافته و کارفرمای جدید طبق صورت جلسه شورای تامین متعهد به پرداخت تعهدات مدیر قبلی است.

به گفته وی؛ کارخانه کاشی گیلانا در شهرستان رودبار استان گیلان بیش از ۱۶۰ کارگر دارد که به جز تعداد کمی، همگی طی یازده روز گذشته در تمامی تجمعات صنفی حاضر بوده‌اند.

این کارگر همچنین در خصوص معوقات بیمه‌ای کارگران کاشی گیلانا توضیح داد: با وجود اینکه کارفرما ماهانه ۷ درصد از کل حقوق کارگران بابت پرداخت بیمه تامین اجتماعی کسر می‌کند اما از ۴ سال پیش پولی به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است و میزان بدهی کارفرما به تامین اجتماعی به بیش از ۳ میلیارد تومان رسیده است.

به گفته وی، بخش دیگری از مطالبات کارگران کاشی گیلانا مربوط می‌شود به کارگران بازنشسته که از سال ۹۰ تا سال ۹۳ در این کارخانه بازنشسته شده‌اند. این کارگران بازنشسته هنوز نتوانسته‌اند سنوات پایان خدمتشان را از کارفرما بگیرند. در ضمن مقرری بازنشستگی این ۷۰ کارگر به دلیل افزایش بدهی‌های کارفرما به تامین اجتماعی هنوز برقرار نشده است.

این کارگر تاکید کرد: ما مجبور به اعتراضیم چون تنها راه باقی مانده برای وصول مطالبات‌مان اعتراض کردن است.

او با اشاره به احضار و بازداشت کوتاه‌مدت هشت نفر از کارگران در روز 30 شهریور، ادامه داد: چگونه است که کارگران برای مطالبه حقوق صنفی خود با تهدید روبرو می‌شوند اما مسببین بی‌عدالتی‌هایی که به کارگران تحمیل شده و آنان را ناچار به اعتراض کرده است، نه تنها مورد مواخذه قرار نمی‌گیرند بلکه حمایت می‌شوند؟

حمایت رانندگان سرویس معدن سنگرود از کارگران اعتصابی

کارگران معترض معدن زغال سنگ سنگرود امروز (5 مهر) نیز در ششمین روز از آغاز اعتصابات کارگری، همچنان با توقف تولید در مقابل ساختمان اداری معدن تجمع کرده‌اند.

امروز شنبه، در ششمین روز از دور دوم اعتراض صنفی ۳۱۰ کارگر معدن سنگرود، ایلناطی گزارشی از تعویق بیش از ۴ ماه از مطالبات حقوقی ۱۰ راننده سرویس رفت‌ و برگشت روزانه کارگران این معدن خبر داد.

برپایه این گزارش،دستمزد ۱۰ راننده سرویس کارگران معدن سنگرود که وظیفه حمل کارگران از معدن به شهرهای رشت، قزوین، لوشان، منجیل، رستم آباد، و دو منطقه فاراب و خورگام عمارلو را بر عهده دارند از ۴ ماه پیش پرداخت نشده است.

به تعویق انداختن مطالبات رانندگان سرویس‌های ایاب و ذهاب کارگران، حربه‌ای بود که کارفرما برای جلوگیری از حضور کارگران در اجتماع صنفی شان در نظر گرفته بود.

مطالبات این تعداد راننده بر اساس مسیرهای معین شده از مبلغ ۶ میلیون تا ۱۰ میلیون تومان متغیر است، و قرار شده است آنان به خدمات رسانی به کارگران تا وصول مطالباتشان ادامه دهند.

این گزارش می افزاید،تا به امروز وعد‌های مسئولان محلی، شهرستانی و حتی استانی برای تحقق خواسته‌ای کارگران معدن سنگرود تو خالی بوده و صرفا آنان برای حفظ جایگاه‌شان از دخالت در امور صنفی کارگران خودداری می‌کنند.

بنابهمین گزارش،کارگران اعتصابی معدن سنگرود تصمیم گرفته‌اند در صورت ادامه بی‌توجه‌‌ای‌ها، اعتراضات خود را در خارج از معدن ادامه دهند.

تجمع کارگران شهرداری منطقه یک اهواز دراعتراض به۳ ماه حقوق معوقه

تاخیر در پرداخت حقوق قانونی کارگران خدماتی باعث شد روز گذشته (۴مهر ماه) جمع زیادی از کارگران در مقابل ساختمان شهرداری منطقه یک اهواز دست به تجمع بزنند.

یکی از کارگران خدمات شهری منطقه یک اهواز از تعویق سه ماه حقوق ۲۵۰ کارگر، به دلیل کمبود منابع مالی خبر داد.

به گزارش5مهرایلنا،این کارگر خدماتی شهری اهواز که تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «مروارید درخشان» کار می‌کند، گفت: شرکت پیمانکاری «مروارید درخشان» حدود ۲۵۰ کارگر خدماتی در منطقه یک اهواز دارد که پرداخت حقوق آنان سه ماه به  تاخیر افتاده است.

او با بیان اینکه معوقات حقوقی این تعداد کارگر مربوط به ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال جاری می‌شود، درباره سایر مطالبات کارگران افزود: با وجود تعویق سه ماه حقوق در سال جاری، سنوات، عیدی و پاداش سال گذشته کارگران نیز هنوز به آنان پرداخت نشده است.

وی افزود: تاخیر در پرداخت حقوق قانونی کارگران خدماتی باعث شد روز گذشته (۴مهر ماه) جمع زیادی از کارگران در مقابل ساختمان شهرداری منطقه یک اهواز دست به تجمع بزنند.

به گفته این کارگر؛ تاخیر در پرداخت صورت وضعیت‌های مالی شرکتهای پیمانکاری زیرمجموعه شهرداری اهواز، عامل اصلی تعویق حقوق کارگران خدمات شهری و فضای سبز است.

این کارگر خدماتی شهرداری اهواز با بیان اینکه کارگران به دلیل نداشتن امنیت شغلی و ترس از اخراج قدرت بیان مشکلاتشان را ندارند و در صورت اعتراض تهدید به اخراج می شوند، افزود: پیش از این نیز در تاریخ دهم آذر ماه سال گذشته حدود ۴۰ نفر از کارگران خدماتی شهرداری منطقه یک اهواز در اعتراض به قراردادهای غیر قانونی کار و ۵ ماه حقوق معوقه، تجمع کرده بودند.

کارگران قطار شهری اهواز با وعده ۲۰ روزه به اعتصاب خاتمه دادند

اعتصاب کارگران پیمانی قطار شهری اهواز (مترو) صبح امروز (شنبه ۳ مهر) در پی وعده‌ یکی از مدیران شرکت پیمانکاری مبنی بر پرداخت معوقات کارگران در ۲۰ روز آینده پایان یافت.

به گزارش5مهر ایلنا، یکی از مدیران شرکت کیسون (پیمانکار قطار شهری اهواز) صبح امروز در پنجمین تجمع حدود ۱۵۰ کارگر قطار شهری اهواز در کارگاه مرکزی این پروژه عمرانی حاضر شد و به کارگران قول داد حقوق ۴ ماه گذشته آنان را طی ۲۰ روز آینده (حوالی ۲۵ مهر) پرداخت می‌کند.

او در عین حال وعده داد در روزهای آینده، یک میلیون تومان را به عنوان مساعده به حساب کارگران پرداخت کند.

بر اساس این گزارش، کارگران در پی وعده‌های پیمانکار اکنون به اعتصابشان خاتمه داده‌اند و از ساعت ۱۰ صبح امروز به کار خود بازگشته‌اند.

گفتنی است کارگران پیمانی قطار شهری اهواز در اعتراض به تعویق چندین ماهه حقوق از دوشنبه هفته گذشته (۳۱ شهریور) دست از کار کشیده بودند.

کارگران این مجموعه پیش‌تر در بهمن ماه سال ۹۱، آذر ماه پارسال و خرداد سال جاری در اعتراض به تعویق چندین ماهه حقوقشان تجمع کرده بودند.

بر اساس این گزارش، شرکت پیمانکاری کیسون در پایان هر یک از تجمعات یاد شده، شماری از کارگران فعال در این اعتراضات صنفی را به بهانه‌های غیر صنفی اخراج کرده است.

لازم به ذکر است حدود ۹۰۰ کارگر پیمانی در قطار شهری اهواز کار می‌کنند که ۴۰۰ نفر از آنان در شیفت صبح و ۱۰۰ نفر دیگر در شیفت شب به کار گرفته می‌شوند. همچنین ۱۰۰ کارگر این پروژه عمرانی به صورت روزمزد کار می‌کنند که اکثرا از کارگران با سابقه و اخراجی به شمار می‌آیند. مابقی کارگران قطار شهری اهواز در بخش‌های اداری این پروژه عمرانی کار می‌کنند.

عدم پرداخت بیش از2سال حقوق کارگران کارخانه کاشی تبریزکف مرند

کارگر کارخانه کاشی تبریزکف مرند :جلساتی که با حضور مسئولان تشکیل می شود بیشتر در جهت منافع کارفرماست و تاکنون خیری برای کارگران نداشته است.

کارگران کارخانه کاشی تبریزکف مرند، بیش از 2 سال است که برای مطالبه حقوق عقب افتاده خود در خیابان ها و مقابل فرمانداری سرگردان هستند و ای کاش هایشان -به یک رویا در زندگی تبدیل شده اند.

 به گزارش 5مهرشبستان،یکی از کارخانه ها که کارگران آن بیش از 2 سال است که حقوق دریافت نکرده اند، کارخانه «کاشی تبریزکف مرند» است. در این گزارش گوشه ای از مشکلات و مطالبات کارگران این کارخانه را که تاکنون در «کف» خیابان ها مانده است، مطرح می کنیم.

 قطع حق بیمه کارگران

جواد داداش لو، نماینده کارگری کارخانه کاشی تبریزکف مرند، با اشاره به مشکلات کارگران این کارخانه اظهار داشت: مطالبات کارگران این کارخانه از سال 1391 به بعد پرداخت نشده که کارگران را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

 وی افزود: با پیگیری های متعددی که انجام شد مطالبات چندماه پرداخت شد، اما از آغاز سال جدید به بعد، تنها یک ماه حقوق فروردین ماه پرداخت شده است.

 داداش لو تاکید کرد: حق بیمه کارگران شاغل این کارخانه، از خردادماه امسال قطع شده و هم اکنون کارگران در مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی با مشکل بیمه مواجه هستند.

 نماینده کارگری کارخانه کاشی تبریز کف مرند همچنین عنوان کرد: در مراجعات مکرر به فرمانداری مرند، تنها کاری که مسئولان برای ما کردند این بوده که گفتند صبر و تحمل کنید، اما کارگران در این شرایط گرانی و مالی، بیش از این نمی توانند صبر کنند.

 وی گفت: کارگران شدیدا با مشکل مواجه هستند، بسیاری از قبوض آب و برق منازل کارگران پرداخت نشده، که در برخی موارد شاهد قطعی آب و برق منازل هستیم و شرکت آب و برق نیز با کارگران همکاری نمی کند.

 داداش لو با اشاره به تعداد کارگران این شرکت اظهار داشت: برخی از کارگران این شرکت، بازنشسته شدند اما در کل حدود 218 نفر در این کارخانه کار می کنند.

نماینده کارگری کارخانه کاشی تبریزکف مرند ادامه داد: مدت 20 روز است که به علت عدم خرید مواد اولیه، هیچ تولیدی در کارخانه نداریم و کارگران این کارخانه تنها حضور فیزیکی دارند و در شیفت های خود در کارخانه حاضر می شوند.

 وی تصریح کرد: مدیرکارخانه نیز در پاسخ به مطالبات چندساله کارگران می گوید نقدینگی نداریم در آینده درست می شود اما آینده ای که از آن سخن می گویند، با گذشت 2 سال هنوز نرسیده است.

داداش لو با انتقاد از عدم توجه فرمانداری ویژه مرند به مشکلات کارگران اظهار داشت: جلساتی که با حضور مسئولان تشکیل می شود بیشتر در جهت منافع کارفرماست و تاکنون خیری برای کارگران نداشته است.

 نماینده کارگری کارخانه کاشی تبریزکف مرند افزود: آخرین تجمع کارگران 2 هفته پیش مقابل فرمانداری شهرستان مرند صورت گرفت، اما پس از آن هیچ گونه تجمعی نداشتیم و صبر کردیم، اما هیچ گونه رسیدگی تاکنون صورت نگرفته است.

 مانع ادامه تحصیل فرزندم شدم

حسین منوچهری، یکی از کارگران کارخانه کاشی تبریزکف مرند،  گفت: 2 سال است که حقوق خود را دریافت نکرده ایم و صورت خود را با سیلی سرخ نگه می داریم.

 وی افزود: من خارج از ساعات کاری، به جوشکاری می پردازم تا شکم زن و بچه ام را سیر کنم، اما باز در تامین مخارج زندگی مانده ام، برای من جای سوال است کارگرانی که مثل من شغل دیگری ندارند، چگونه امور خود را می گذرانند.

 این کارگر کارخانه تبریزکف مرند، تاکید کرد: کارگران این کارخانه با سختی زندگی می کنند و امروز تنها منبع دریافتی شان، یارانه هایی است که دولت پرداخت می کند، در واقع آن ها با سیلی، صورت خود را سرخ نگه داشته اند.

 منوچهری ادامه داد: فرزند بزرگترم امسال باید وارد دانشگاه می شد اما به دلیل عدم تامین مخارج، از ورود فرزندم به دانشگاه جلوگیری کردم، فرزند دیگرم هم که به تازگی وارد مدرسه می شود، هنوز موفق نشده ام لباس و کیف و کفشش را تهیه کنم.

جوان کارگری که زیر بار ازدواج نمی رود

رسول عهدنو، نیز با گلایه از وضع نابسمان کارگران اظهار داشت: من به اتفاق دو تن از فرزندانم، کارگر هستیم، اما با نان و پنیر زندگی خود را سپری می کنیم.

 وی با اشاره به اینکه دارای سه فرزند هستم، افزود: یکی از فرزندام 28 ساله، یکی 25 ساله و سومی کوچکتر از آن هاست، فرزند بزرگ ترم زیر بار ازدواج نمی رود و معتقد است با این وضع درآمد و کار، قادر به تامین مخارج زندگی نیست و حق هم دارد.

استراحت‌گاه (کمپ) کارگران در عسلویه فاقد امکانات بهداشتی ورفاهی استاندارد

یکی از کار‌شناسان ایمنی و بهداشت کار منطقه پارس جنوبی اعلام کرد: پیمانکاران منطقه در تهیه و تدارک استراحتگاه‌های کارگری کوتاهی می‌کنند.

به گزارش5مهرایلنا،این کار‌شناس ایمنی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: کارفرمایان اصلی اتاقک‌هایی را به عنوان استراحت‌گاه (کمپ) در اختیار پیمانکار قرار می‌دهند و پیمانکاران باید با مجهز کردن آن‌ها به امکانات رفاهی استاندارد و کافی  فضای سالمی برای زندگی کارگران فراهم کنند.

وی با تاکید بر این‌که هر استراحت‌گاه باید به ۵ یا ۶ نفر اختصاص یابد، اظهار داشت: متاسفانه در این اتاقک‌ها بیش از ۹ نفر جای داده می‌شوند که با توجه به فضای کم اتاقک‌ها امکان استراحت بعد از کار سخت و طولانی کارگران بسیار نامناسب تلقی می‌شود.

به گفته این کار‌شناس ایمنی استاندارد یک استراحت‌گاه سالم عبارت‌ است از: استقرار تخت‌خواب به‌شمار افراد مستقر در اتاق‌ که به منظور جلوگیری از نفوذ حشرات موذی انجام می‌شود؛ استقرار سیستم استحمام مناسب، تهیه آب نوشیدنی استاندارد و به دلیل گرمای منطقه تهیه یخ؛ نصب دستگاه تهویه مطبوع، یخچال، تلوزیون، چوب لباسی و جاکفشی.

وی با بیان این‌که نحوه «استقرار و اسکان کارگران» توسط کارفرمای اصلی باید کنترل شود، ادامه داد: این موضوع با بی‌توجهی کارفرمایان رو به رو بوده و آنان خود را فقط مقید به «تامین اتاقک» می‌دانند.

وی با اشاره به این‌که پیمانکار برخی وسایل ابتدایی را در اختیار کارگران قرار نمی‌دهد، گفت: کارگران خود اقدام به تامین  وسایلی چون تلویزیون می‌کنند.

این کار‌شناس ایمنی با نامناسب خواندن وضعیت سرویس‌های بهداشتی و استحمام کارگران در استراحتگاه‌ها گفت: در بازدید از این مراکز مشاهده شده در حمام‌‌ها شیرآب و دوش‌ها خراب است که استفاده از آن‌ها را با سختی روبه‌رو می‌کند؛ سرویس‌های بهداشتی نیز از بهداشت کامل برخوردار نیستند.

وی در خاتمه تاکید کرد: در کنار معوقات مزدی که اغلب شرکت‌های پیمان‌کاری منطقه پارس جنوبی گرفتار آن هستند، امکانات رفاهی - آسایشی نامناسب بر روحیه و انگیزه کارگران تاثیر منفی می‌گذراد.

 برخورد اتوبوس سرويس ايران خودرو با ستون آهني كنار جاده ، جان راننده را گرفت

برخورد اتوبوس سرويس ايران خودرو با ستون آهني كنار اتوبان مخصوص كرج ، صبح امروز پنجم مهرماه ٩٣ ، باعث فوت راننده اتوبوس شد.

 به گزارش5مهرمركز اورژانس تهران، صبح امروز پنجم مهرماه ، ظاهرا اتوبوس پس از پياده كردن كارمندان شركت ايران خودرو، در حال بازگشت بوده است كه با ستون آهني دور برگردان اتوبان تصادف كرده است.

شدت اين برخورد به حدي زياد بوده است كه راننده اتوبوس در دم جان سپرده است.

بنابر گزارش تكنسين حاضر در صحنه تصادف ، بعلت شدت تصادف،  راننده در كابين حبس شده بود كه سريعا با كمك عوامل آتش نشاني از داخل اتوبوس خارج شد اما متاسفانه بعلت شدت آسيب وارده به ناحيه سر و خونريزي شديد  ، فوت كرده بودند.

پنجم مهرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com